Hoofdredacteur Filosofie Magazine

Een mooiere wereld door het delen van ideeën

Voor het tijdschrift Filosofie Magazine en het bijbehorende online platform filosofie.nl zoeken wij een Hoofdredacteur Filosofie Magazine.

Filosofie Magazine en filosofie.nl zijn er voor iedereen die een doordacht en betrokken leven wil leiden – van de geïnteresseerde leek tot de ingelezen filosofieliefhebber. Voor deze mensen maken we ons maandblad, de website filosofie.nl met bijbehorend online lidmaatschap, en organiseren we filosofische festivals zoals het Waanzin Festival en FM University.
Wij zijn op zoek naar een sprankelende hoofdredacteur, die met zijn/haar filosofische, journalistieke én zakelijke kennis de inhoudelijke en commerciële koers van zowel Filosofie Magazine als filosofie.nl uitzet.
Relevante aandachtsgebieden
Je primaire verantwoordelijkheid is het uitzetten van de redactionele koers en het bewaken van de kwaliteit van tijdschrift en platform, altijd in relatie tot de inhoudelijke en zakelijke doelstellingen van Filosofie Magazine. Je bent in staat een meerjarenvisie te ontwikkelen en deze in beleid om te zetten. Je bent thuis in de online wereld – waar de grootste groeimogelijkheden liggen – en je wilt hierin nieuwe wegen bewandelen. Daarnaast speel je een centrale rol in het filosofielandschap door samenwerkingsverbanden aan te gaan en te onderhouden. Je coacht en inspireert het team bij het realiseren van de gekozen doelstellingen en je maakt ook graag een breder publiek enthousiast voor filosofie.

Primaire taken:
• Resultaatverantwoordelijk voor het merk Filosofie Magazine
• Verantwoordelijk voor een gezonde financiële exploitatie en een efficiënte bedrijfsvoering
• Formuleren van het beleid op het gebied van redactie en vormgeving. Stimuleren en initiëren van ideeën over thema’s en inhoud
• Aangaan en onderhouden van allianties met strategische partners op het gebied filosofie en zingeving (uitgevers, opleidingsinstituten, universiteiten, enz.)
• Representeren van publieksfilosofie bij partners en in de media
• Coachen en leiden van een enthousiast en kundig team van vier medewerkers.
• Formuleren, ontwikkelen en implementeren van nieuwe modellen van betaalde en onbetaalde kennisdeling, waarbij je de (internationale) ontwikkelingen op de voet volgt en gebruikt als inspiratiebron, zowel off- als online
• Ontwikkelen van plannen op het gebied van abonneewerving, festivals en on- en offline producten, in nauwe samenwerking met de brandmanager.
Functie-eisen
• WO-werk- en denkniveau
• Aantoonbare kennis van en affiniteit met filosofie
• Relevant netwerk binnen zowel filosofie als journalistiek
• Visie en aantoonbaar commercieel inzicht, gecombineerd met een zakelijke instelling
• Ervaring met (financiële) eindverantwoordelijkheid
• Aantoonbare kennis van marketing, digitale en multimediale ontwikkelingen
• Bij voorkeur ervaring met het redactioneel proces en het maken van (maand)bladen.
Persoonlijkheidsprofiel
Qua persoonlijkheid ben je iemand die inhoudelijke gedrevenheid en commercieel vernuft combineert. Je bent resultaatgericht, ondernemend en organisatorisch sterk. Door je oprechte interesse in mensen en je inhoudelijke deskundigheid ben je een natuurlijk leider, inspireer je mensen binnen en buiten de organisatie en sta je open voor samenwerking.

Meer weten of solliciteren?
Nadere informatie kun je inwinnen bij Annemarie Lavèn, hoofdredacteur a.i. (annemarielaven@filosofie.nl). Solliciteren kan tot en met 31 oktober 2019 t.a.v. Bas Hoogendam via vacature@veenmedia.nl.

Algemeen
Filosofie Magazine maakt deel uit van Veen Media B.V. Deze uitgeverij geeft naast Filosofie Magazine ook Historisch Nieuwsblad, New Scientist en Maarten! uit en neemt in de Nederlandse mediabranche een bijzondere plaats in. Veen Media B.V. richt zich primair op het uitgeven van special interest tijdschriften op het gebied van wetenschap en cultuur, waarbij ieder tijdschrift de kern is van een community met inherente crossmediale uitgaven, zoals boeken, internet activiteiten en events.